U bent hier: BEZOEKEN » NIEUWS VAN DE EXPOSANTEN » De evolutie van de SE-Serie

nieuwigheden exposanten

De evolutie van de SE-Serie

EVO: De evolutie van de SE-serie

In het jaar 1991 was het geboorte-uur van het wereldwijd
meest succesvolle rooiprincipe van de laatste jaren. De éénrijige
SE 70-20 onderscheidde zich door een combinatie van
grond zeven, hoogte-overbrugging en loofverwijdering. De
toen nog noodzakelijke ringelevator resp. transportrollen en
voorafgaand loofklappen waren niet meer noodzakelijk. In
1997 werd de tweerijige variant, de SE 150-60 eerst met 3
reinigingsunits en in 2012 de SE 260 met 2 reinigingsunits
geïntroduceerd. Omdat op dit moment de patenten van dit
rooi- en reinigingsprincipe zijn beëindigd, wordt deze werkwijze
nu door vrijwel alle fabrikanten van rooimachines gebruikt.

De evolutie in rooitechniek: de EVO 290
De nieuwe getrokken bunkermachine EVO 290 zijn aan de
wensen van de markt naar nog meer bodem- en aardappelvriendelijke
machines met nog meer capaciteit, met het in
stand houden van de voordelen van de SE 260 voldaan. De
typeaanduiding geeft al aan dat dat deze nieuwe machine de
evolutie van het SE-principe met de eisen van deze tijd combineert.
3 in plaats van 2 wielen die met z´n drieën zorgen
voor een buitengewoon lage bodemdruk. Daarnaast een 9- in
plaats van 6-tons bunker zijn de eigenschappen die direct
opvallen. Daarnaast zijn er “achter de schermen” nog vele
nieuwe en doorontwikkelingen ingebouwd.

Nog meer capaciteit met de VarioDrive en 20% meer zeefoppervlakte
Omdat de machine meestal in veel verschillende omstandigheden
wordt gebruikt is de traploze aandrijving van de zeefbanden
VarioDrive optioneel verkrijgbaar. VarioDrive combineert
de voordelen van een mechanische met die van een
hydraulische aandrijving.

Mechanische aandrijvingen hebben als voordeel dat ze zeer
energie-efficiënt zijn, terwijl hydraulische aandrijving traploos
en onafhankelijk van de aftakas toerental in snelheid instelbaar
is, daarnaast is er en grote mate van bedieningscomfort.
VarioDrive combineert deze voordelen van beide systemen;
energie-efficiënt, met de eigenschappen van hydraulische
aandrijving. Een zeer belangrijk voordeel van VarioDrive is dat
de reinigers en zeefbanden bij eventuele verstoppingen terug
kunnen draaien om zo de verstopping eenvoudig en snel kunnen
verhelpen. De oppervlakte van de tweede zeefband is
t.o.v. de SE 260 met 20% vergroot.
Foto: De optionele VarioDrive combineert de voordelen van mechanische
en hydraulische aandrijving.

9-tons bunker, de grootste in zijn klasse
De EVO 290 is de eerste en enige getrokken bunkerrooier met
een bunkercapaciteit van 9 ton. Ten opzichte van de SE 260
kon de capaciteit met 50% worden verhoogd. Hierdoor is het
mogelijk om ook op langere stukken in één keer een gang of
ronde te maken, zonder dat er een kipper over het land hoeft
te rijden. Als optie is de 5,5-tons NonstopBunker leverbaar, die
door zijn terugdraaiende bunkerbodem rijdend en zeer snel
gelost kan worden en zodoende non-stop rooien mogelijk
maakt. Met de NonstopBunker (patent van Grimme) is 20%
hogere rooicapaciteit mogelijk t.o.v. een “standaard” bunker.

TriSys: Drie wielen met dikke voordelen
Wat direct opvalt bij de EVO 290 is het driewiel rijwerk TriSys.
Ten opzichte van de SE 260 kon is het contactoppervlakte met
de grond tot 65% verhoogd. Dit is berekend en gecontroleerd
met het rekenmodel van de FAT (Eidgenössischen Forschungsanstalt
für Agrarwissenschaftund Landtechnik). Alle
drie de wielen zijn standaard bestuurbaar. Voor aanzienlijke
verbetering van de trekkracht is wielaandrijving als optie leverbaar.
Als optie zijn links 750/60-30.5 en rechts 1000/50 R25
banden mogelijk.

Het comfortpakket voor de chauffeur
Assistentiesystemen zoals het videosysteem Visual Protect,
wat automatisch die camera inschakelt op een plaats met een
kritische toestand zoals verstoppingsgevaar in een reinigingsunit
of als Visual Protect een verstelling waarneemt. Op deze
manier heeft de chauffeur alles in zicht en kan eventueel
maatregelen nemen. Speedtronic, de lastafhankelijke volautomatische
toerentalregeling van reinigingsunits en verleesband
is natuurlijk ook leverbaar. ISOBUS aansluiting is standaard
aan boord.

In de EVO serie is de ervaring van meer dan 65.000 gebouwde
aardappelrooiers samengebald.

Met de EVO 290 staat naast de SE 260 en de SE 150-60 een
uiterst sterke, vernieuwende tweerijige bunkerrooier ter beschikking.
De EVO 290 wordt met het nieuwe design tijdens de Agritechnica
2017 voor het eerst aan u voorgesteld en is leverbaar
voor het seizoen 2018.

terug naar overzicht

  • belgapom
  • syngenta